artikel 1
Alle algemene vergaderingen worden gehouden te Gouda en worden geleid door de voorzitter of bij
zijn afwezigheid door de vice-voorzitter, dan wel door een ander door het bestuur aan te wijzen
bestuurslid.
De secretaris van het bestuur treedt tevens op als secretaris van de algemene vergadering. Bij zijn
afwezigheid wijst de voorzitter een secretaris aan
artikel 2
Van iedere algemene vergadering worden notulen gemaakt, welke moeten worden goedgekeurd en
vastgesteld door de volgende algemene vergadering
artikel 3
Krachtens artikel 10 sub 1 en 3 van de Statuten worden de bestuursfuncties onderling verdeeld.
De leden van het bestuur hebben zitting voor de tijd van vier jaar. De leden van het bestuur treden
periodiek af en wel per tijdstip van sluiting van de ledenvergadering die uiterlijk in de maand juni van
het vierde jaar na dat van hun (laatste) benoeming wordt gehouden.
Periodiek aftreden geschiedt bij voorkeur zodanig, dat de voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en
penningmeester in verschillende jaren aftreden.
Een afgetreden bestuurslid kan slechts eenmaal voor een zittingsperiode aansluitend aan zijn vorige
zittingsperiode worden herbenoemd.
De ledenvergadering kan evenwel in uitzonderingsgevallen een tweede opvolgende zittingsperiode,
als in de vorige zin bedoeld, met ten hoogste een jaar verlengen.
artikel 4
Voor de benoeming van bestuursleden worden door het bestuur kandidaten aanbevolen.
Tegenkandidaten kunnen door gezamenlijk tien leden tot uiterlijk drie dagen voor de vergadering
schriftelijk aan de secretaris worden opgegeven. Men kan slechts kandidaat worden gesteld,
wanneer men zich voor de vergadering, waarin in de desbetreffende vacature zal worden voorzien,
schriftelijk bereid heeft verklaard een eventuele benoeming te zullen aannemen.
artikel 5
Tussentijdse vacatures in het bestuur worden tijdelijk opgevuld door waarneming of indien nodig
herverdeling van functies binnen het bestuur. In de eerstvolgende algemene vergadering worden
kandidaten voorgesteld en eventueel gekozen.
De tussentijds gekozen bestuursleden hebben even lang zitting als hun voorgangers zitting zouden
hebben gehad.
artikel 6
Over zaken wordt mondeling en over personen wordt schriftelijk gestemd, tenzij de vergadering
anders beslist.
Bij staking van stemmen over zaken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Heeft bij een verkiezing volgens een eerste stemming niemand de volstrekte meerderheid, dan heeft
een tweede vrije stemming plaats.
Verkrijgt daarbij niemand de volstrekte meerderheid, dan heeft herstemming plaats tussen twee
personen die het grootste aantal stemmen op zich verenigden.
Indien meer dan twee personen voor herstemming in aanmerking zouden komen, wordt een
tussenstemming gehouden om te beslissen wie van de personen, die een gelijk aantal stemmen
hebben behaald, voor de herstemming in aanmerking zal komen; wie bij deze tussenstemming het
grootst aantal stemmen op zich verenigt, komt voor de herstemming in aanmerking.
Staken de stemmen bij tussenstemming of herstemming, dan beslist het lot. Blanco stemmen en
stemmen van onwaarde worden geacht niet te zijn uitgebracht.
artikel 7
De leden van het bestuur en de commissies, alsmede de adviseurs genieten geen bezoldiging.
De door hen in de uitoefening van hun functies gemaakte kosten worden vergoed.
artikel 8
Het D.B. is bevoegd initiatieven en besluiten te nemen, welke tot competentie van het bestuur
behoren, met de bepaling dat van de genomen actie mededeling aan de andere bestuursleden zal
worden gedaan.
artikel 9
Zowel het bestuur als het D.B. vergadert zo dikwijls als nodig wordt geacht.
artikel 10
De voorzitter leidt de vergaderingen
Tot de taak van de secretaris behoort:
- het voeren van de briefwisseling namens het bestuur, tenzij anders is overeengekomen;
- het uitbrengen van het door het bestuur goedgekeurde jaarverslag op de algemene vergadering;
- het bijhouden van de notulen;
- het dragen van de verantwoordelijkheid voor het bijhouden van het archief.
Tot de taak van de penningmeester behoort:
- het beheren van de geldmiddelen van de vereniging;
- het innen van de contributies en bijdragen;
- het beleggen van de gelden van de vereniging;
- het uitbrengen op de algemene vergadering van een tevoren door het bestuur goedgekeurd verslag over de ontvangsten en uitgaven in het afgelopen jaar en van de stand van de financiën per ultimo van dat jaar;
- het opstellen van een tevoren door het bestuur goedgekeurde begroting voor het komende jaar en het aan de algemene vergadering overleggen daarvan;
- het dragen van de verantwoordelijkheid voor het bijhouden en verwerken van de ledenlijst, tenzij anders is overeengekomen.
artikel 13
Bij het verrichten van de in artikelen 11 en 12 omschreven deeltaken kan het bestuur, in overleg met
de secretaris respectievelijk de penningmeester, worden bijgestaan door anderen.
In vervolg op artikel 11 sub 4 van de Statuten is het volgende van kracht:
- Het bestuur kent voor het verwezenlijken van de doelstellingen van de vereniging vaste commissies en commissies ad hoc.
- Tot de bevoegdheid van het bestuur behoren instelling, taakomschrijving en opheffing van een commissie.
- Bij instelling van een commissie worden taak en bevoegdheden van deze commissie nader omschreven.
- In elke commissie heeft tenminste één lid van het bestuur zitting.
- Een commissie treedt niet naar buiten op dan na goedkeuring door het D.B., tenzij bij haar instelling anders is bepaald.
artikel 15
Het bestuur heeft het recht niet-leden tot lezingen, excursies en andere evenementen toe te laten.
artikel 16
Voor wat betreft de wijziging van het Huishoudelijk Reglement is het artikel 12 lid 1 t/m 3 van de
Statuten van toepassing, met dien verstande dat daar waar Statuten is vermeld Huishoudelijk
Reglement gelezen dient te worden.
artikel 17
In alle gevallen waarin noch de Statuten, noch het Huishoudelijk Reglement voorzien, beslist het
bestuur.